
Et værktøj til VVS-installatørens hverdag
Via kunstig intelligens, algoritmer, how to videoer og (meget mere…) hjælper appen installatøren med at kunne gøre sit arbejde hurtigere og skabe en bedre kundeoplevelse – som skaber loyalitet og øget salg hos Grundfos.
Grundfos ønskede øget brand loyalitet blandt VVS-installatørerne, ved at integrere deres læringsplatform Grundfos Academy og loyalitets program Win and Earn i en ny digital løsning og spurgte os:
"Konvertering fra en pumpe til en anden kræver viden om pumpen og tager tid. Jeg fravælger derfor Grundfos nogen gange, fordi det skal gå stærkt.”
Vores research viste at installatørerne fortrækker af få viden i det øjeblik hvor de skal bruge den
“Jeg installerede 500 vandhaner og fik en gratis Ipad – det var super fedt”
Via vores interview med John kan vi høre, at man som installatør er mere villig til at benytte sig af et bestemt produkt i hverdagen, hvis de bliver belønnet i form af gaver, for at udvise loyalitet.
“Hvordan sikre jeg, at mit arbejde bliver gjort ordentlig, og at kunden får en god oplevelse, så de ringer igen?”
Installatørerne har en kæmpe interesse i at gøre deres arbejde ordentligt og levere en god kundeoplevelse så de sikre sig, at kunderne ringer igen. Dette kræver, at de udfører deres arbejde ordentligt, samt at de gør dét ekstra, som kunden måske ikke umiddelbart havde forventet, og det er netop det, der får kunderne til at ringe til installatøren igen. John fortalte os at han ofte laver udregninger der viser hvor meget kunden sparer ved at skifte til Grundfos, og at kunderne virkelig godt kan lide det.
Semitstruktureret interview med installatør
Udleveret persona fra Grundfos
Hjalp os med at besvare spørgsmålene
og jeg fandt teknologien: Reel time object detection
Scan pumpen med app’en og den kunstige intelligens fortæller dig hvilken type Grundfos pumpe du kan udskifte den med.
Installatøren sparer tid, fordi han ikke skal benytte en konverteringstabel ved pumpeudskiftning på tværs af alle typer pumpemodeller
Ved at scanne den ødelagte pumpe med app’en kan installatøren få svar på hvilken type Grundfos pumpe den kan udskiftes med. Dette sker ved hjælp af kunstig intelligens (reel time object detection), som ved hjælp af kameraet i telefonen kan registrere pumpens former og dermed genkende den nuværende model, uanset om pumpen er fra Grundfos eller en anden producent. Dette kan ske fordi man har trænet den kunstige intelligens til at kunne se forskel.
Installatøren får produktinformationerne ved hånden i det øjeblik han skal bruge dem – og får de rette informationer på det rette tidspunkt
Når installatøren får præsenteret hvilken pumpe han skal udskifte til, kan han samtidig se alle de tekniske specifikationer han har behov for. Derved slipper han for at finde dem frem, eller bruge tid på at ringe til en grossist.
For at skabe mere loyalitet til Grundfos gives der ingen informationer omkring den gamle pumpe. Dette er for ikke at give installatøren mulighed for at skifte den gamle pumpe ud med en ny af samme model – som ofte sker i dag.
Ved brug af data fra Grundfos pumpen kan appen give installatøren et overblik over hvilke værktøjer, der ofte bruges i forbindelse med installation af pumpen. Det er muligt at sætte flueben ud fra hvert værktøj, så installatøren hurtigt kan gennemgå hvilke værktøjer, der er til stede og hvilke værktøjer, der mangler for at udføre opgaven.
Installatøren kan give en bedre service, fordi han hurtigt kan se hvor meget kunden sparer – en beregning som han ofte ikke kan nå fordi han har travlt, men som kunderne elsker og husker ham for
Når appen har fundet den nye pumpe, kan installatøren trykke på ‘Calculation’ i menuen og se hvor meget kunden kan forvente at spare om året efter udskiftningen. Desuden har han mulighed for at downloade dokumentet og printe det ud til kunden. Vores research viser, at denne lille ekstra service gør kunderne ekstra glade – og en øget loyalitet kan opstå.
Ved at opbevare data i en database på kwh forbruget på de forskellige pumper – kan appen trække disse data fra hinanden og beregne den årlige besparelse ud fra laveste og dyreste pris på el-markedet i Danmark.
Eks.
100kwh – 50kwh= 50kwh * 2,4kr = 120 kr
Installatøren lærer mere omkring Grundfos produkter, fordi materialet er let tilgængeligt og han ved, at han belønnes for indsatsen igennem Grundfos win and earn
Skulle der opstå tvivl omkring håndteringen af pumpen, kan installatøren se videoer omkring pumpen, ved at klikke på ‘installation’ i menuen i toppen. Videoerne der vises stammer fra Grundfos Academy. På den måde integreres Grundfos Academy som en naturlig del af hverdagen, fordi videoerne er så let tilgængelige – og hjælper installatøren nu og her.
Ved videoens afslutning motiveres installatøren til at bruge sin nye viden og optjene point i Grundfos Academy.
Vores brugertest viste at videoerne på nuværende tidspunkt var for lange til at installatøren gad se dem i arbejdstiden. Vi forslog derfor Grundfos at lave videoerne korte og præcise og omhandle håndtering af pumpen i dagligdagen. På den måde vil installatørene benytte sig af videoerne i dagligdagen.
En loyal installatør belønnes med diplomer fra Grundfos på specifikke produkter. Diplomerne dannes ud fra en opbygget viden omkring den enkelte pumpe med optjening af point i Academy, samt antallet af korrekt installeret pumper. Vi har forslået Grundfos at udvikle en teknologi der automatisk kan registrere når en pumpe er korrekt installeret.
De forskellige diplomer som installatøren har erhvervet sig, er mulige at downloade, og de kan dermed bruges overfor en nuværende eller kommende arbejdsgiver. Hvis det er muligt at skabe prestige omkring Grundfos diplomerne på arbejdsmarkedet, vil denne del være med til at øge loyalitetsniveaet hos installatørerne yderligere, da disse diplomer vil få en stor værdi.
Certificerings-diplomer vil kunne hjælpe ufaglært installatører i lande med lavt uddannelsesniveau til at stå stærkere på arbejdsmarkedet – fordi de derved kan differentiere sig fra sine konkurrenter. Derved vil denne gruppe kunne “købe sig til et eksamensbevis”, blot ved at benytte sig af Grundfos produkter. Og hvem ved – måske vil Grundfos have nemmere ved at komme ind på disse markeder på grund af dette.
For at skabe yderligere loyalitet blandt installatørerne, er det muligt for installatøren at finde de nærmeste forhandlere, der har pumpen på lager. Dette er for at minimere risikoen for at installatøren anvender en anden pumpe.
De mange funktioner i appen hjælper installatøren i hverdagen og installatøren motiveres til at udvise loyalitet fordi: Han får hjælp til at løse sine daglige opgaver, får præmier ved at vælge Grundfos produkter og lære nyt – samtidig med at certificeringen fra Grundfos stiller ham stærkere på arbejdsmarkedet.
“I har med jeres koncept formået at lave elementer vi direkte kan gå hjem og implementere – og samtidig åbnet vores øjne for hvordan kunstig intelligens kan løse en af vores store udfordringer – at gøre pumpekonvertering mere overkommelig for installatørerne.”
– Grundfos
Installers tool er en innovativ app som:
Med andre ord er appen en win win situation for både installatørerne og Grundfos
Multimediedesigner på udkig efter en digital arbejdsplads.
Mangler du en ambitiøs blæksprutte drevet af sin passion?